چگونه در اینترنت تحقیق کنیم؟



بازیافت اطلاعات از اینترنت
  امکانات اینترنت در کل به چند دسته اصلی تقسیم می شود:
1.    پست الکترونیک (e-mail) و فهرستهای پستی (mailing lists)
2.    گروههای خبری (news groups)
3.    تلنت (telnet)
4.    انتقال پرونده (FTP) و آرچی (archie)
5.    گافر (gopher)
6.    وب   (web)
امروزه امکانات اینترنت به سمت وب رفته اند تا بدین ترتیب به سادگی در دسترس همه قرار گیرند. از پست الکترونیک گرفته تا سرویس دهنده های آرچی همه به نحوی به وب متصل شده اند. مبادله اطلاعات بین شخص و کامپیوتر در حین پردازش و سهولت و محیط چند رسانه ای وب، همه کاربران را به خود جلب کرده است.
 
جستجو در اینترنت
  با وجود بیش از چند میلیارد صفحه در اینترنت، پیدا کردن پایگاههای مورد نظر و جست و جو در اینترنت کار بسیار دشواری بود. ولی خوشبختانه پرتالهایی به نام موتور جستجو ایجاد شده که به اینترنت کمی نظم می دهد. یکی از ضروریات پژوهش در اینترنت، توانایی یافتن سایتهای دلخواه با استفاده از موتورهای جستجوست.
  به این نکته توجه کنید که برای پیدا کردن یک سایت در موتورهای جست و جو، خود را به جای طراحان آن سایت بگذارید و از کلماتی استفاده کنید که احتمال دارد آنها برای معرفی سایت استفاده کرده باشند.
  نحوه رتبه بندی سایتها در موتور جستجوی گوگل-که محبوبترین موتور جستجو بین کاربران اینترنت در دنیاست- به این صورت می باشد که چنانچه سایتهای دیگر، شما را به عنوان یک منبع در سایت خود معرفی کرده باشند، گوگل سایت شما را در فهرست خود قرار می دهد. هر چه تعداد این معرفی ها -که به صورت ابرمتن (hypertext) یا ابر ارتباطند (hyperlink) – بیشتر باشد،در رده های بالاتر نتیجه ها قرار می گیرید. بدین ترتیب این موتور جستجو از برخی سوء استفاده های قرار گرفتن در رده های بالای نتایج جلوگیری می کند.
 
عملگرهای جستجو
  اگر به دنبال متنی دو کلمه ای هستید، مثل hydrolic pumps ، چنانچه این دو کلمه را به صورت ساده در موتور جستجو وارد کنید، این دو کلمه را به صورت مستقل جست و جو خواهد کرد و هر صفحه ای که شامل این دو کلمه باشد (حتی اگر کلمات جدا از هم باشند)، به عنوان یک نتیجه برای شما ارسال خواهد کرد. یعنی اگر در صفحه ای کلمه water pump و hydrolic wheels آمده باشد، این صفحه یا سایت به عنوان نتیجه به شما معرفی می شود که در اصل هیچ ربطی به درخواست شما ندارد. برای جلوگیری از این مشکل باید کلمه یا جمله درخواستی را بین علامت نقل قول " " قرار دهید.
  علامت + قبل از هر کلمه، بدین معناست که آن کلمه حتما باید در جست و جو وجود داشته باشد. مطمئن شوید که در گوگل یک فاصله قبل از علامت مثبت بگذارید. 
 
  علامت – قبل از هر کلمه به این معناست که اگر آن کلمه در صفحه وجود دارد، آن صفحه از نتایج جست و جو حذف شود. مطمئن شوید که در گوگل یک فاصله قبل از علامت منفى بگذارید.
 مثلا اگر به دنبال بانکهای بین المللی هستید، به جز در منطقه خاورمیانه، جستجو را به روش زیر انجام دهید:
+International banks –Middle East
    کلمه AND بین دو کلمه، نشان می دهد که همه کلمات در یک صفحه وجود داشته باشند، مثلا washing AND machines AND Italy می تواند جست و جوی خوبی برای تولید کنندگان ماشین رختشویی در ایتالیا باشد.
  کلمهOR بین دو کلمه سبب می شود که هر کدام از آن کلمات که در صفحه موجود باشند، صفحه به عنوان نتیجه ارسال شود. مثلا اگر به دنبال خرید خودرو بی.ام.و هستید و نو یا دست دوم بودن آن اهمیتی ندارد، بهترین حالت جستجو این است:
BMW (new OR used)
  علامت ( ) برای محدود و مشخص کردن اطلاعات به کار می رود. مثلا برای خرید لوازم خانگی از اروپا یا آمریکا، متن جستجو باید به صورت زیر باشد:
(household AND products) (North America OR Europe)
 
 چنانچه بخواهید علاوه بر عبارت مورد نظرتان، مترادفهای آن را هم در گوگل جستجو کنید، علامت ~ را بدون فاصله قبل از عبارت مورد جستجو قرار دهید. مثلا اگر به دنبال واقعیتهایی درباره غذا و تغذیه و اطلاعات آشپزی هستید، بهترین حالت جستجو به صورت زیر است:
~food ~facts
  کلمه NOT قبل از هر کلمه مانند علامت – عمل می کند.
 
  در برخی از موتورهای جستجو می توانید مشخص کنید که اگر دو کلمه نزدیک هم قرار دارند به عنوان نتیجه ارائه شوند. در حالت معمولی اگر به دنبال "country house" هستید، چنانچه کلماتی بین این دو قرار گرفته باشندمثل country cottage house ، موتورهای جست و جو آن را به عنوان نتیجه ارائه نمی دهند. برای اینکه بتوانید مشخص کنید که به دنبال جمله یا کلماتی هستید که امکان دارد بینشان کلمه دیگری نیز وجود داشته باشد، می توانید جستجوی خود را با علامتهای (w) یا (n) انجام دهید، مانند
 country (w) house یا country (n) house
  موتورهای جست و جو از علائم مختلف برای جستجو استفاده می کنند، به عنوان مثال برای اینکه بتوانید در یک جست و جو، مقالاتی درباره کودک یا کودکان بیابید، می توانید جستجو را به صورت child* انجام دهید. با این کار هم کلمه child و هم کلمه children را جست و جو کرده اید. موتورهای جستجوی hotbot ، go و altavista از علامت * استفاده می کنند.
 
  توجه داشته باشید که علائمی که در فوق شرح داده شد، همیشه و در همه جا وجود ندارند و باید قبل از هر مورد، با شیوه جست وجوی هر موتور جستجو از طریق help آن آشنا شد.


جستجوی مؤثر در اینترنت
 
تقسیم بندی موتورهای جستجو در اینترنت
 موتورهای جستجو در واقع وب سایتهایی حاوی بانکهای بزرگ اطلاعاتی هستند. زمانی که شما با یک موتور جستجو به جستجوی اطلاعات می پردازید، در واقع در اینترنت جستجو نمی کنید، بلکه در بخش کوچک و یا بزرگی (بسته به نوع موتور جستجوی به کار گرفته شده) از بانک اطلاعاتی آن جستجو می کنید. موتورهای جستجو را بر اساس ساختار آنها اعم از ساختار ظاهری، نحوه عملکرد و ویژگیهای کاربردی آنها می توان به انواع زیر تقسیم کرد:
1.    search engine : موتور جستجوی معمولی که تنها دارای یک کادر جستجو (search box) و دکمه شروع جستجو (go یا (search است.
2.    directory list یا directory : موتور جستجویی که علاوه بر کادر جستجو دارای یک فهرست از قبل تعیین شده برای طبقه بندی موضوعات مورد جستجو است معمولا از حرف A تا Z مرتب شده اند، نظیر www.hotbot.com .
3.    portal : نوع تخصصی directory list که علاوه بر جستجو از طریق کادر جستجو و ارائه فهرستهای جستجو معمولا سرویسهایی نظیر پست الکترونیک، سبد خرید از طریق اینترنت و سرویسهای ویژه دیگری مثل تلفن از راه دور را نیز ارائه می کند، نظیر www.yahoo.com و www.google.com.
4.    people finder: نوع تخصصی موتورهای جستجو که به جستجوی افراد می پردازند. نظیر www.555-1212.com .
5.    meta search engines : ابر موتورهای جستجو معمولاُ بیش از چندین موتور جستجو را در هر بار می یابند و نتیجه را بسته به نوع موتور، در یک پنجره یا به طور مستقل برای هر موتور جستجو نشان می دهند.مثلاُ سایت www.mamma.com و www.qbsearch.com  معمولاُ نتایج را در یک پنجره و سایت   www.All4one.comنتایج را پس از عمل جستجو در چهار قسمت مجزا به کاربران ارائه می کند.
 
جستجوی مؤثر
در خصوص استفاده از عملگرهای +،- ، or و * و نیز " " برای بالا بردن دقت جستجو در مقاله قبل مطالبی ارائه شد. اگر به دنبال کلیات جستجو و روشهای آن در اینترنت و یا فهرست موتورهای جستجو و ابر موتورهای جستجو و خلاصه مجموعه ای از دستورالعملها و آدرسهای مفید برای جستجو در اینترنت هستید به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://dir.yahoo.com/computers-and-internet/internet/world-wide-web/searching-the-web/
در صورتی که مرکز اصلی جستجو و فهرست موتورهای جستجو را می خواهید به آدرس www.searchengineguide.com مراجعه کنید و بر اساس کلمات کلیدی مورد نظرتان، موتور جستجوی مناسب را بیابید. فراموش نکنید که سایت یاد شده به دنبال کلمات کلیدی شما نمی گردد، بلکه موتورهای جستجوی مناسب برای کلمات کلیدی شما را ارائه می کند. می توانید یک یا چند تای آنها را انتخاب کرده و سپس به جستجو بپردازید. سایت مناسب دیگری که تقریبا مشابه سایت قبلی است www.internets.com می باشد که بر اساس کلمات کلیدی مورد نظر شما موتورهای جستجوی مناسب را فهرست می کند.
جستجو در اینترنت یک هنر است بخش عمده آن بر اساس تجربه کار به دست می آید. هیچ منبع مشخصی این هنر را به شما نخواهد آموخت، ولی کلیات آن را می توانید با خواندن بخش help هر موتور جستجو بفهمید و احتمالا نکات مشترکی بین موتورهای جستجوی مختلف خواهید یافت. بنا بر این مراجعه به help هر موتور جستجو را فراموش نکنید.
  همچنین به یاد داشته باشید که موتورهای جستجو یک ماشین بیشتر نیستند. پس بهتر است کلمات کلیدی خود را تا حد امکان به کمیت نزدیک کنید(quantity)  و از به کار بردن کلمات کلیدی کیفی (quality) اجتناب کنید. مثلا به جای اصطلاح best sellers از top 10 sellers استفاده کنید